Waar ben je naar op zoek?

Hoe gebruik ik het dashboard?

Inhoudsopgave

Dashboards geven belangrijke stuurinformatie, bijvoorbeeld over je verkoop. Deze informatie ontstaat door het creëren en opvolgen van verkoopkansen. Verkoopkansen vormen een belangrijk onderdeel van de verkoopfilosofie. Je behaalt meetbaar meer succes als je met verkoopkansen werkt.

Aan de rechterkant van het scherm zijn de dashboard te raadplegen via de blauwe knop met een kilometerteller. Als je hierop drukt krijg je rapportage-mogelijkheden. Je kan bovenin switchen tussen verschillende dashboards: verkoop, verkoop favorieten en activiteiten. Je kan in de verkoopdashboards filteren op jaartal, maand en KPI, categorie of medewerker. Indien deze knop niet beschikbaar is kun je dit aanpassen bij de Rechten.

De verkoopdashboards zijn onderverdeeld in kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s). Voor deze KPI’s zijn grafieken beschikbaar die inzicht geven in je verkoop en bestaan uit deze onderdelen:

  • Gecreëerd: alle verkoopkansen aangemaakt in een bepaalde periode (welke je zelf kunt kiezen) bij elkaar opgeteld.
  • Forecast: alle gewonnen verkoopkansen in een bepaalde periode + alle verkoopkansen waarvan je verwacht (gebaseerd op verwachte orderdatum) dat ze in diezelfde periode gaan vallen. Let op: het gaat hier altijd om gewogen bedragen. Het bedrag wordt dus afgezet tegen de kans.
  • Pijplijn: alle verkoopkansen welke nog openstaan (en dus nog niet zijn gewonnen of verloren). Onder deze kop kun je geen periode selecteren. Wanneer je per periode wilt gaan kijken wat je verwacht wat er in die periode gaat vallen dan wil je eigenlijk weten wat je prognosticeert voor die periode. Hiervoor dien je te kijken onder de knop ‘Forecast’.
  • Gewonnen: alle verkoopkansen welke zijn gewonnen in een bepaalde periode.
  • Verloren: alle verkoopkansen welke zijn verloren in een bepaalde periode.
  • Facturatie: alle verkoopfacturen gekoppeld aan een verkoopkans waarvan de factuurdatum binnen de geselecteerde periode valt.

Door achter een grafiek het oogje aan te klikken opent aan de linkerkant een overzicht van de verkoopkansen die dit dashboard hebben gevuld. Verder is het ook mogelijk om bepaalde dashboards als favoriet te markeren door het sterretje achter een dashboard aan te klikken. Wanneer je dan bovenin filtert op verkoopfavorieten dan zie je alles wat je hebt gemarkeerd als favoriet.

Wil je zelf je grafieken bepalen? Leer dan hoe je weergaven maakt. Deze kun je exporteren zodat je in Excel zelf je gewenste grafiek kan maken.

Tip: Om de grafieken te gebruiken in je offline rapportages klik je met de rechtersmuisknop op de grafiek en selecteer je de optie opslaan als afbeelding.

Was this article helpful?
0 out of 5 stars
5 Stars 0%
4 Stars 0%
3 Stars 0%
2 Stars 0%
1 Stars 0%
How can we improve this article?
PerfectView